El repte mediambiental de l'aviació: les taxes aeroportuàries poden formar part de la solució?"
Article -
Fageda, X. and Flores-Fillol, R. (2024): "The environmental challenge in aviation: Can airport charges be part of the solution?", Journal of the Association of Environmental and Resource Economists
L'aviació comercial s'està convertint en un sector important en l'emissió de gasos d'efecte hivernacle. A més, genera contaminació local i soroll amb efectes nocius per a la salut. Aquest treball estudia els efectes de les taxes aeroportuàries mitjançant una anàlisi teòrica i una aplicació empírica. L'equilibri identifica com les taxes aeroportuàries afecten els preus, les freqüències i les emissions de les aerolínies. L'anàlisi del benestar conclou que les freqüències són excessives quan el dany causat per les emissions és greu. Finalment, el nostre model explora mecanismes amb els que els aeroports neutrals en ingressos (revenue-neutral airports) poden compensar els augments de les taxes ambientals reduint les altres taxes (no ambientals) generant incentius perquè les aerolínies renovin les seves flotes. L'anàlisi empírica conclou que les taxes ambientals de NOx tenen un efecte modest en preus i freqüències en comparació amb les taxes no ambientals per passatger i per vol. Tot i que només les taxes ambientals estimulen l'ús d'avions més nous, aquestes haurien de ser molt més elevades per tal d'aconseguir una aviació comercial més sostenible.