El poder de mercat en els mercats de l'aigua
Article -
Tomori, F., Ansink, E., Houba, H., Hagerty, N. and Bos, C. (2023): "Market power in California's water market", American Journal of Agricultural Economics
El model parteix de dos supòsits principals. Una suposició és que fixen el costat del mercat on resideix el poder de mercat. El punt de partida és el poder de mercat del costat del comprador. Després, els autors estimen el model a l'altra direcció, tenint en compte el poder de mercat del venedor, i no en troben cap. Per comprovar la rellevància d'aquest supòsit, també fan servir una especificació de model en què permeten el poder de mercat a banda i banda alhora; troben un suport empíric convincent per al poder de mercat únicament del costat del comprador. El segon suposat principal és que els autors utilitzen una demanda lineal, que s'origina a partir d'una funció de benefici quadràtica de l'ús de l'aigua. Aquesta forma funcional és comuna a la literatura sobre economia de l'aigua i permet una estratègia empírica senzilla per derivar els nostres resultats. Tot i això, la demanda lineal constant entre els districtes de venda pot no ser realista i, per tant, relaxen aquest supòsit en una especificació alternativa on, en canvi, imposen una elasticitat de preu constant. Aquesta especificació alternativa, amb elasticitat preu constant, es presenta com a part duna classe més àmplia despecificacions model que presenten una demanda homogènia, per a la qual també presenten una solució tancada.
El seu principal resultat és que el poder de mercat al mercat de l'aigua de Califòrnia és limitat. L'especificació principal implica que el poder del comprador genera una rebaixa mitjana del 6% del preu de la transacció. Aquest resultat s'obté per al model lineal, però continua sent vàlid per a l'especificació no lineal i és robust a altres modificacions del model. És sorprenent en el sentit que l'escassetat de mercats de l'aigua, inclòs el de Califòrnia, s'associa convencionalment amb més possibilitats d'explotar el poder del mercat. La intuïció per a aquest resultat es pot trobar en la idea que un comprador individual poques vegades compra una fracció gran de la dotació d'aigua de qualsevol venedor. Cada venedor no només té molts compradors potencials, sinó que també consumeix aigua directament, cosa que deixa el subministrament residual molt elàstic per a cada comprador.
Aquest estudi suggereix que el poder de mercat no és una preocupació de primer ordre per a les reformes polítiques destinades a millorar l‟eficiència i la flexibilitat de l‟assignació de l‟aigua a Califòrnia, i potser també en altres contextos d‟escassetat d‟aigua. Els esforços de reforma es poden centrar en altres consideracions, com els costos de transacció i els factors deconomia política. Les propostes per, per exemple, trencar el control dels districtes d'aigua sobre els drets d'aigua poden o no ser desitjables per altres motius, però el poder de mercat al mercat estatal de l'aigua no sembla que sigui un.